Psalmii cap.5

Psalmul 5 , Traducerea Dumitru Cornilescu

Către mai marele cântăreţilor. De cântat cu flautele. Un psalm al lui David.

"Pleacă-Ţi urechea la cuvintele mele, Doamne !

Ascultă suspinele mele !

Ia aminte la strigătele mele, Împăratul meu şi Dumnezeul meu, căci către Tine mă rog !

Doamne, auzi-mi glasul dimineaţa! Dimineaţa eu îmi îndrept rugăciunea spre Tine şi aştept. Căci Tu nu eşti un Dumnezeu căruia să-I placă răul; cel rău nu poate locui lângă Tine.

Nebunii nu pot să stea în preajma ochilor Tăi;

Tu urăşti pe cei ce fac fărădelegea şi pierzi pe cei mincinoşi; Domnul urăşte pe oamenii care varsă sânge şi înşală. Dar eu, prin îndurarea Ta cea mare, pot să intru în Casa Ta şi să mă închin cu frică în Templul Tău cel sfânt.

Doamne, călăuzeşte-mă pe calea plăcută Ţie, din pricina vrăjmaşilor mei! Netezeşte calea Ta sub paşii mei. Căci nu este nimic adevărat în gura lor; inima le este plină de răutate, gâtlejul le este un mormânt deschis, şi pe limbă au vorbe linguşitoare. Loveşte-i ca pe nişte vinovaţi, Dumnezeule! Fă-i să cadă prin înseşi sfaturile lor. Prăbuşeşte-i în mijlocul păcatelor lor fără număr! Căci se răzvrătesc împotriva Ta. Atunci toţi cei ce se încred în Tine se vor bucura, se vor înveseli totdeauna, căci Tu îi vei ocroti. Tu vei fi bucuria celor ce iubesc Numele Tău. Căci Tu binecuvântezi pe cel neprihănit, Doamne, şi-l înconjori cu bunăvoinţa Ta, cum l-ai înconjura cu un scut."

Psalmul 5 , Traducerea Bartolomeu Anania

    Pentru sfarsit ; un psalm al lui David , pentru cea care a dobandit mostenirea .

1Graiurile mele ascultă-le, Doamne,
înţelege-mi strigarea!

2Ia aminte la glasul rugăciunii mele,
Împăratul meu şi Dumnezeul meu,
căci Ţie mă voi ruga, Doamne!

3Dimineaţa vei auzi glasul meu,
dimineaţa voi sta înaintea Ta şi Tu mă vei vedea.

4Că Tu nu eşti un dumnezeu care vrea fărădelegea,
nici va locui cu Tine cel ce doreşte răul;

5nelegiuiţii nu vor rămâne în preajma ochilor Tăi,
urâtu-i-ai pe toţi cei ce lucrează fărădelege;

6pe cei ce grăiesc minciuna Tu îi vei da pierzării,
pe omul ucigaş şi viclean îl urăşte Domnul (nota explicativa : Fericitul Ieronim crede că omul păcătos (ucigaş, viclean), deşi urât de Dumnezeu, rămâne încă viu (deci, capabil de pocăinţă şi îndreptare), pe când omul minciunii, care nu e altcineva decât ereticul, e destinat pieirii, adică unei condamnări sufleteşti definitive, ca unul care se nimiceşte pe sine şi-i atrage şi pe alţii către pieire.)

7Dar întru mulţimea milei Tale voi intra în casa Ta,
în frica de Tine mă voi închina spre locaşul Tău cel sfânt.

8Din pricina vrăjmaşilor mei, Doamne, călăuzeşte-mă întru dreptatea Ta,
calea Ta fă-o dreaptă înaintea mea.

9Că'n gura lor nu este adevăr,
inima lor e deşartă,
gâtlejul lor, mormânt deschis,
cu limba lor lucrează viclenii.

10Judecă-i, Dumnezeule;
surpă-i din gândurile lor,
pentru mulţimea răutăţilor lor alungă-i afară,
că ei, Doamne, Te-au amărât.

11Şi se vor veseli toţi cei ce nădăjduiesc întru Tine;
ei în veac se vor bucura, Tu (nota explicativa : T. M.: „Tu le vei fi sălaş“ (apărător, ocrotitor, adăpost). Aici însă e vorba de omul care devine sălaş al lui Dumnezeu (theofor); textul prefigurează misterul euharistic şi calea omului spre îndumnezeire.)

12Că Tu pe cel drept îl vei binecuvânta, Doamne,
cu pavăza bunăvoinţei ne-ai încununat.

Psalmul 5, Noua Traducere in Limba Romana

Pentru dirijor. De cântat cu fluiere[a]. Un psalm al lui David.

Ascultă-mi plângerea, Doamne,
    ia aminte la suspinul meu!
Ascultă strigătul meu,
    Împăratul meu şi Dumnezeul meu,
        căci Ţie mă rog!
Doamne, ascultă-mi glasul dimineaţa,
    dimineaţa când stau gata pregătit înaintea Ta şi aştept.

Căci Tu nu eşti un Dumnezeu Căruia să-I placă răutatea
    iar cel rău nu-Ţi poate sta în preajmă.
Nici lăudăroşii nu pot sta înaintea ochilor Tăi,
    iar Tu îi urăşti pe toţi cei ce săvârşesc nelegiuirea
şi-i dai pierzării pe cei ce rostesc minciuni.
    Domnul îi detestă pe oamenii setoşi de sânge şi înşelători.

Eu însă, prin marea Ta îndurare[b],
    voi intra în Casa Ta
şi, în frică de Tine,
    mă voi prosterna cu faţa spre Templul[c] Tău cel sfânt.
Doamne, condu-mă cu dreptatea Ta,
    din pricina duşmanilor mei!
        Netezeşte cărarea Ta înaintea mea!

Căci nu este nimic adevărat în gura lor,
    iar inima le este plină de nimicire.
Gâtlejul le este un mormânt deschis;
    cu limbile lor ei înşală[d].
10 Osândeşte-i, Dumnezeule!
    Să cadă prin propriile lor uneltiri!
Pentru multele lor păcate, izgoneşte-i,
    căci s-au răzvrătit împotriva Ta!

11 Să se bucure toţi cei ce-şi găsesc refugiul în Tine!
    Pe vecie să strige de bucurie!
Ocroteşte-i Tu,
    ca să strige de bucurie
        toţi cei ce iubesc Numele Tău.
12     Căci Tu îi binecuvântezi pe cei drepţi, Doamne,
        iar bunăvoinţa Ta le ţine loc de scut.

Footnotes:

  1. Psalmii 5:1 Titlu. Sensul ebraic al acestui termen este nesigur
  2. Psalmii 5:7 Ebr.: hesed, termen care apare frecvent (de peste 250 ori) în VT, având o varietate de sensuri (îndurare, bunătate, bunăvoinţă, milă, credincioşie, dragoste statornică). Se referă atât la relaţiile dintre oameni, cât şi, într-un mod cu totul special, la relaţia dintre YHWH şi Israel. Cel mai frecvent, se referă la loialitatea părţilor implicate în legământ (în special loialitatea lui YHWH, care este certă). Termenul, aşa cum o dovedeşte varietatea de sensuri, cuprinde toate implicaţiile loialităţii lui YHWH faţă de promisiunile legământului; peste tot în carte
  3. Psalmii 5:7 Ebr.: hehal, termen diferit de cel care a fost tradus cu Casă (bait); peste tot în carte
  4. Psalmii 5:9 Sau: linguşesc

Dupa cum se poate vedea din Psalmul 5:3 "Doamne, auzi-mi glasul dimineaţa! Dimineaţa eu îmi îndrept rugăciunea spre Tine şi aştept."  acest psalm este o rugaciune de diminiata , astfel in primele 3 versete sunt introducerea rugaciunii , si ne dezvaluie 4 pasi de urmat pentru o rugaciune  : a) invocarea prezentei Domnului , pentru a venit sa-l asculte,"Pleacă-Ţi urechea la cuvintele mele, Doamne!" b) exunerea intentiei rugaciunii ,"Ascultă suspinele mele!" , c) cererea ca Domnul sa tina cont de rugaciune "Ia aminte la strigătele mele, Împăratul meu şi Dumnezeul meu, căci către Tine mă rog! ", d) asteptarea raspunsului la rugaciune ,"Doamne, auzi-mi glasul dimineaţa! Dimineaţa eu îmi îndrept rugăciunea spre Tine şi aştept."

- la afirmatia : "Ia aminte la strigatele mele " , termenul ebraic aici este rar intalnit si indica doua atitudini : a) strigat sfasietor , prin care omul constient de situatia sa de pacatos i se adreseaza direct lui Dumnezeu prin expresia tipica lamentarilor orientale . b) o rugaciune tipica liturgiei sinagogale, in care recitarea se uneste cu meditatia , cu participarea intregii fiinte

- la afirmatia : "Diminiata eu imi indrept rugaciunea spre Tine si astept " dupa traducerea Cornilescu , "diminiata voi sta inaintea Ta si Tu ma vei vedea ", traducerea Anania , "diminiata cand stau pregatit inaintea Ta si astept" , traducerea NTLR, expresia poate indica fie pozitia pentru prezentarea unei cereri , fie prezentarea unor daruri pentru jertfa ,

- versetele 4 la 8 , ne arata cine are si cine nu are acces la Dumnezeu

- versetele 9 si 10 este o rugaciune pe care noi nu trebuie sa o facem , noi nu trebuie sa dorim pedepsirea celor vinovati, ce trebuie sa dorim intoarcerea lor la Cristos , impacarea , iubirea vrajmasilor , nu mai suntem in perioada Vechi Testamantala , cand era "dinte pentru dinte" , totusi aceste versete trebuie sa ne aduca aminte ca nelegiuirea este aspru pedepsita 

- versetele 11 si 12, ne arata ca cei neprihaniti (drepti) sunt sub binecuvantarea Domnului

- si acest psalm are mai multe interpretari ,

a) o traditie veche considera psalmul 5 ca fiind o rugaciune a lui Cristos , la inceputul misiunii Sale, El isi indreapta rugaciunea spre Tatal, proclama sfintenia Lui inaintea oamenilor , care toti zac sub stapanirea pacatului, si isi arata dorinta de a indeplini voia Tatalui, pentru a da marturie despre adevar in fata dusmanilor Sai, Cristos denunta coruptia lor si invoca asupra lor condamnarea binemeritata . rugaciunea lui Iisus arata siguranta ca binecuvantarile Tatalui il insotes si-l protejeaza si acest fapt va fi un motiv de bucurie si speranta pentru toti cei ce vor invata de la El sa iubeasca pe Tatal

b) altii considera ca acest psalm 5 este o rugaciune a Bisericii si identifica dusmanii din acest psalm pe atei, eretici, schismtici, iar motivul principal dezvoltat de psalm ar fi ca Dumnezeu uraste raul, duce la pieire pe cel mincinos, si-i dedetesta pe criminali, el binecuvinteaza pe cel drept (neprihanit) si-l protejeaza prin bunavointa Lui,

c) autorul apartine comunitatii celor drepti, amenintati de un grup de nelegiuiti, si cere in rugaciune judecata lui Dumnezeu impotriva celor intriganti, punandu-si speranta in Dumnezeu,

d) este o lamentatie intensa impotriva ateismului,nedreptatii, violentei , fiind un protest sever a celui ce se roaga impotriva lor

e )cea mai posibila interpretare ar fi : acest psalm, o lamentatie, era recitata si acompaniata la "nehilot" un posibil instrument de suflat ca oboiul, in Templu ,in timpul sacrificiului de diminiata , "Doamne, auzi-mi glasul dimineaţa! Dimineaţa eu îmi îndrept rugăciunea spre Tine şi aştept.", "Dar eu, prin îndurarea Ta cea mare, pot să intru în Casa Ta şi să mă închin cu frică în Templul Tău cel sfânt.", astfel prin aceasta rugaciune cantata diminiata in Templu se venea inaintea Domnului si era chemat Domnul sa asculte rugaciunile, si sa se arate ca se astepta raspuns de la Domnul, se marturisea ca exista cunoasterea ca cei rai nu pot sta in preajma lui Dumnezeu,si se arata ca cine se ruga de diminiata are privilegiul sa intre cu teama in Templu , se cerea calauzire pentru ca pe timpul zilei sa fie urmata calea placuta Domnului , din pricina necredinciosilor care nu le recunosteau neprihanirea , ce erau doar lingusitori, dorind ca prefacutii sa fie demascati si astfel poporul neprihanit sa aibe motive de bucurie , sa aibe convingerea ca sunt ocrotiti de Domnul , ca sunt binecuvantati de Domnul 

- trecand peste diferitele interpretari, acest psalm ne indeamna la cateva rugaciuni :

a) sa cerem Domnului ca in fiecare diminiata sa nu uitam de rugaiune , deoarece de ea depinde cum va decurge ziua noastra

b) sa multumim Domnului ca a turnat in noi dragoste fata de El

c) sa multumim Domnului ca ne bineuvinteaza , ca ne ocroteste

d) sa ne rugam ca Domnul sa ne asculte rugaciunile, suspinele, strigatele  , si sa asculte rugaciunile tuturor

e) sa ne rugam pentru necredinciosi, ca sa cunoasca adevarul,

f) sa ne rugam pentru pacatosii care fac faradelegi, care mint, ucid, insala, ca Domnul sa-i cerceteze, sa-i lumineze , in nici un caz sa nu ne lasam ca sa ne rugam ca psalmistul impotriva lor , noi nu trebuie sa dorim pieirea pacatosilor , ce trebuie sa dorim salvarea lor , indiferent cu ce ne-ar gresi , noi trebuie sa ne iubim chiar si vrajmasii

g) sa cerem ca psalmistul : " Doamne, călăuzeşte-mă pe calea plăcută Ţie, ..Netezeşte calea Ta sub paşii mei." si asta nu din pricina vrajmasilor ,ce din dragostea fata de El,

h) sa cerem ca Domnul sa ne ajute sa fim lumini pentru vrajmasii nostri

i ) sa ne rugam pentru toti fratii si surorile care se confrunta cu vrajmasi ca Domnul sa-i ocroteasca si sa nu-i lase sa deznadajduiasca

j)......

E-mail me when people leave their comments –

You need to be a member of ,,Holy Doctor" to add comments!

Join ,,Holy Doctor"