Psalmii cap.6

Psalmul 6 , Traducerea Dumitru Cornilescu  (aranjamentul textului imi apartine)

Către mai marele cântăreţilor. De cântat pe instrumente cu corzi. Pe harpa cu opt corzi. Un psalm al lui David.

"Doamne, nu mă pedepsi cu mânia Ta şi nu mă mustra cu urgia Ta.

Ai milă de mine, Doamne, căci mă ofilesc !

Vindecă-mă, Doamne, căci îmi tremură oasele. Sufletul mi-e îngrozit de tot; şi Tu, Doamne, până când vei zăbovi să Te înduri de mine ?

Întoarce-Te, Doamne, izbăveşte-mi sufletul! Mântuieşte-mă, pentru îndurarea Ta ! Căci cel ce moare nu-şi mai aduce aminte de Tine; şi cine Te va lăuda în Locuinţa morţilor ?

Nu mai pot gemând !

În fiecare noapte îmi stropesc aşternutul şi-mi scald patul în lacrimi. Mi s-a supt faţa de întristare şi a îmbătrânit din pricina tuturor celor ce mă prigonesc.

Depărtaţi-vă de la mine, toţi cei ce faceţi răul ! Căci Domnul a auzit glasul plângerii mele !

Domnul îmi ascultă cererile şi Domnul îmi primeşte rugăciunea ! Toţi vrăjmaşii mei vor fi acoperiţi de ruşine şi cuprinşi de spaimă; într-o clipă vor da înapoi, acoperiţi de ruşine."

Psalmul 6 , Traducerea Bartolomeu Anania

Pentru sfarsit ; un psalm al lui David . printre cantarile pentru Octava (nota explicativa : Fericitul Augustin tâlcuieşte: Octava (într'un fel, ziua a opta) nu poate fi altceva decât veşnicia de după sfârşitul veacurilor. Dacă timpul e repetarea ritmică a celor şapte zile, cea de a opta înseamnă ieşirea din timp, trecerea existenţei dincolo de cronologie.)

1Doamne, nu cu mânia Ta să mă mustri,
nici cu urgia Ta să mă cerţi.

2Miluieşte-mă, Doamne, că sunt neputincios (nota explicativa : În neputinţa limitelor sale, omul ştie că nu se poate salva prin el însuşi şi că are nevoie de ajutorul lui Dumnezeu.); vindecă-mă, Doamne, că oasele mele s'au tulburat,

3şi sufletul mi s'a tulburat foarte;
dar Tu, Doamne, până când?

4Întoarce-Te spre mine, Doamne, izbăveşte-mi sufletul,
de dragul milei Tale mântuieşte-mă.

5Că nu din moarte Te va pomeni cineva;
cine, în iad fiind, se va mărturisi Ţie? (nota explicativa : Păcatul, a cărui plată este moartea (iadul), nu face altceva decât să-l separe pe om de Dumnezeu şi de lucrarea Duhului Sfânt, aruncându-l în imposibilitatea comunicării şi comuniunii.)

6Ostenit-am întru suspinul meu,
în fiece noapte scălda-voi patul meu,
în lacrimi aşternutul mi-l voi uda.

7Ochiul meu s'a tulburat de supărare,
în mijlocul duşmanilor mei m'am învechit.

8Îndepărtaţi-vă de mine voi, meşteri ai fărădelegii,
căci auzit-a Domnul glasul plângerii mele;

9Domnul mi-a auzit ruga,
Domnul mi-a primit rugăciunea. (nota explicativa : În acest verset sunt folosite două cuvinte înrudite, dar cu înţelesuri specifice: în primul stih, déisis = rugă de mijlocire pentru alţii (cuvânt ce a dat numele icoanei „Deisis“, a Dreptului Judecător Care ascultă ruga Maicii Domnului pentru omenire); în cel de-al doilea, prosevhé = rugăciune în general, personală.)

10Să se ruşineze şi foarte să se tulbure toţi vrăjmaşii mei,
acum, degrab să dea înapoi copleşiţi de ruşine!

Psalmul 6 Noua Traducere in Limba Romana

Pentru dirijor. De cântat cu instrumente cu corzi, în şeminit[a]. Un psalm al lui David.

Doamne, nu mă mustra în mânia Ta
    şi nu mă disciplina în furia Ta!
Îndură-te de mine, Doamne, căci sunt slab!
    Vindecă-mă, Doamne, căci fiinţa-mi[b] este îngrozită!
Sufletul mi-e îngrozit de tot,
    iar Tu, Doamne, până când întârzii?

Întoarce-Te, Doamne, eliberează-mi sufletul,
    mântuieşte-mă din pricina îndurării Tale,
căci morţii nu Te mai pomenesc
    şi în Locuinţa Morţilor[c] cine Te mai laudă?

Sunt sleit de atâtea suspine!
    În fiecare noapte îmi scald patul
        şi-mi inund aşternutul cu lacrimi.
Mi s-au prăpădit ochii de atâta întristare,
    mi-a slăbit vederea din pricina tuturor vrăjmaşilor mei!

Depărtaţi-vă de la mine, voi, toţi cei ce săvârşiţi răul,
    căci Domnul a auzit glasul bocetului meu!
Domnul a auzit ruga mea,
    Domnul mi-a primit rugăciunea!
10 Toţi duşmanii mei vor fi făcuţi de ruşine şi nespus de îngroziţi;
    vor da înapoi şi vor fi acoperiţi de ruşine într-o clipă.

Footnotes:

  1. Psalmii 6:1 Titlu. Indicaţie muzicală necunoscută, probabil octavă
  2. Psalmii 6:2 Lit: oasele-mi
  3. Psalmii 6:5 Ebr.: Şeol; peste tot în carte

Psalmul 6 este o rugaciune cantata, pentru vremea de incercare, o rugaciune pentru indurare in timpul in care Domnul disciplineaza omul ,sau o comunitate , o natiune,

- in titlul psalmului vedem cuvantul ebraic "seminit" adica "pentru a opta", care poate insemna : un instrument cu opt coarde, ca o harfa , sau poate fi o indicatie muzicala ca "octava de sus" sau "octava de jos", poate fi si indicatia de a se canta bas , presupuneri mai apropiate de adevar decat ce afirma traducerea Anania

- in versetele 1-5 vedem o rugaciune de implorare

- versetele 6-7 , ne arata starea de suferinta psihico-fizica a autorului

- versetele 8-9 ne arata ca autorul este incredintat ca a fost ascultat de Domnul

- versetul 10 , autorul trage o concluzie

astfel aceasta rugaciune simpla individuala devine o rugaciune comunitara, liturgica , de la o lamentatie personala s-a extins la o invocatie pe care tot poporul poate sa o inalte spre Dumnezeu care pare ca tace, si e absent , intarziat,

- unii considera ca acest psalm este rugaciunea lui Cristos in timpul patimirii,

- unii considera acest psalm necesar Bisericii intrucat in sanul ei are si pacatosi, si astfel e necesara o purificare , apelandu-se la acest psalm pentru reinnoirea spirituala

- unele traditii au plasat acest psalm intre "psalmii penitentiali" (psalmii 6, 32, 38, 51, 102, 130, 143)

- cea mai apropiata interpretare de adevar este ca autorul isi avertizeaza vrajmasii :"Toţi vrăjmaşii mei vor fi acoperiţi de ruşine, şi cuprinşi de spaimă;într-o clipă vor da înapoi, acoperiţi de ruşine. " deaceea le cere : " Depărtaţi-vă dela mine, toţi cei ce faceţi răul ! " deoarece : "Căci Domnul a auzit glasul plîngerii mele ! Domnul îmi ascultă cererile,şi Domnul îmi primeşte rugăciunea ! " motiv pentru care in prima parte a aratat ca era constient ca din cauza pacatului era pedepsit , deaceea el nici nu arata ca ar avea ceva bun in viata lui ca argument inaintea Domnului, ca in alte situatii, deci, neavand cu ce sa se prezinte inaintea Domnul, el apeleaza la mila , la iubirea induratoare a Domnului, astfel in limita culpabilitatii, a amaraciunii interioare, posibil si a unei afectiuni fizice care necesita vindecare , nu doar vindecare spirituala , el striga catre Domnul 

(- privind versetul 5 , putem usor deduce ca autorul era cam putin increzator in inviere ("Căci cel ce moare nu-şi mai aduce aminte de Tine;şi cine Te va lăuda în locuinţa morţilor ?")

- astfel acest psalm ne deshide orizontul spre cateva de teme de rugaciune :

a) ca Domnul sa ne faca constienti cand suntem pedepsiti si sa nu confundam cu o incercare 

b) pentru toti cei pedepsiti de Domnul si au ajuns sa fie trecuti prin necazuri

c) pentru toti cei ce sunt prigoniti

d) sa multumim Domnului deoarece chiar prin pedepse ,El, ne iubeste, ne asculta ,

e)  sa cerem Domnului mila ,ca sa nu ne pedepseasca prea aspru , fiind slabi

f) sa cerem Domnului putere de a suporta pedeapsa din partea Lui

g)......

E-mail me when people leave their comments –

You need to be a member of ,,Holy Doctor" to add comments!

Join ,,Holy Doctor"