Psalmii cap.8

Psalmul 8 , Traducerea Dumitru Cornilescu

Către mai marele cântăreţilor. De cântat pe ghitit. Un psalm al lui David.

"Doamne Dumnezeul nostru, cât de minunat este Numele Tău pe tot pământul! Slava Ta se înalţă mai presus de ceruri. Din gura copiilor şi a celor ce sug la ţâţă, Ţi-ai scos o întăritură de apărare împotriva potrivnicilor tăi, ca să astupi gura vrăjmaşului şi omului cu dor de răzbunare.

Când privesc cerurile – lucrarea mâinilor Tale – luna şi stelele pe care le-ai făcut, îmi zic:

-Ce este omul, ca să Te gândeşti la el ? Şi fiul omului, ca să-l bagi în seamă ?

L-ai făcut cu puţin mai prejos decât Dumnezeu şi l-ai încununat cu slavă şi cu cinste. I-ai dat stăpânire peste lucrurile mâinilor Tale, toate le-ai pus sub picioarele lui: oile şi boii laolaltă, fiarele câmpului, păsările cerului şi peştii mării, tot ce străbate cărările mărilor.

Doamne Dumnezeul nostru, cât de minunat este Numele Tău pe tot pământul !"

Psalmul 8 , Traducerea Bartolomeu Anania

Pentru sfarsit ; un psalm al lui David, privitor la teascurile de vin (nota explicativa : Titlul acestui psalm nu acoperă conţinutul, deoarece nicicum nu e vorba de teascuri. Aşadar, el este un simbol profetic asupra Bisericii: aşa cum prin treier grâul se separă de pleavă şi cum prin tescuire se separă vinul de ciorchine, tot astfel în Biserica luptătoare se aleg cei buni de cei ce rămân prea mult legaţi de lume (Fer. Augustin).)

1Doamne, Dumnezeul nostru, cât de minunat este numele Tău în tot pământul!
Că măreţia Ta s'a înălţat mai presus de ceruri.

2Din gura pruncilor şi a celor ce sug Ţi-ai pregătit laudă (nota explicativa : Text citat de Iisus asupra copiilor care-L aclamau cu ramuri la intrarea Sa în Ierusalim (Matei 21:16)din pricina vrăjmaşilor Tăi,
ca să-i nimiceşti pe duşman şi pe răzbunător.

3Când privesc cerurile, lucrul mâinilor Tale,
luna şi stelele pe care Tu le-ai întemeiat:

4Ce este omul, că-Ţi aminteşti de el ?
sau fiul omului, că-l cercetezi pe el ? (nota explicativa :„Omul“ semnifică prototipul speciei umane (BJ îl traduce prin „Adam“) sau omul ca specie, în timp ce „fiul omului“ (denumire ce nu-i poate fi atribuită lui Adam, de vreme ce el nu s'a născut din alt om) semnifică omul individual. Versetul are un ecou în cartea lui Iov 7:17-18 într'o parafrază din care nu lipseşte ironia.)

5Micşoratu-l-ai pentru-o clipă (nota explicativa :Ebr.: „Făcutu-l-ai cu puţin mai prejos decât un zeu“. Apostolul Pavel va raporta întregul text din versetele 5 si 6  la Iisus Hristos, citând însă după Septuaginta (vezi Evrei 2:6-8  ), unde sensul temporal „pentru scurtă vreme“ (pe durata întrupării „Fiului Omului“) e preferat celui spaţial-calitativ din Versiunea Ebraică.)mai prejos de îngeri,
cu slavă şi cu cinste l-ai încununat

6şi l-ai pus peste lucrul mâinilor Tale,
pe toate le-ai supus sub picioarele lui,

7oile şi boii, da, totul,
chiar şi fiarele câmpului,

8păsările cerului şi peştii mării,
cele ce străbat cărările mărilor.

9Doamne, Dumnezeul nostru, cât de minunat este numele Tău în tot pământul!

Psalmul 8 , Noua Traducere in Limba Romana

Pentru dirijor. De cântat în ghitit[a]. Un psalm al lui David.

Doamne, Stăpânul nostru,
    cât de maiestuos este Numele Tău pe întreg pământul!
        Fie înălţată slava Ta mai presus de ceruri![b]

Din gura copiilor şi a celor ce sunt alăptaţi
    ai întemeiat o fortăreaţă
împotriva duşmanilor Tăi,
    ca să fie astfel reduşi la tăcere vrăjmaşul şi răzbunătorul.

Când privesc cerurile,
    lucrarea mâinilor Tale,
        luna şi stelele pe care le-ai zidit, îmi zic:
Ce este omul ca să-Ţi aminteşti de el
    şi fiul omului ca să-Ţi pese de el?
Tu l-ai făcut cu puţin mai prejos decât Dumnezeu[c]
    şi l-ai încoronat cu slavă şi cu cinste.

L-ai pus să domnească peste lucrările mâinilor Tale;
    i-ai pus totul sub picioare:
oi şi boi deopotrivă,
    chiar şi fiarele câmpului;
păsările cerului şi peştii mării,
    tot ce străbate căile mărilor.

Doamne, Stăpânul nostru,
    cât de maiestuos este Numele Tău pe întreg pământul!

Footnotes:

  1. Psalmii 8:1 Titlu. Termenul ghitit se poate referi la un instrument cu coarde sau o melodie din Gat
  2. Psalmii 8:1 Sau: Ţi-ai înălţat slava mai presus de ceruri!
  3. Psalmii 8:5 Ebr.: elohim, termen care poate avea sensurile următoare: Dumnezeu, dumnezei, fiinţe cereşti (îngeri) sau judecători; vezi LXX şi Evrei 2:7

Psalmii cap.8 este un psalm de seara, o cugetare in urma revelatiei lui Dumnezeu in natura.prin care se proclama maiestatea lui Dumnezeu care se manifesta prin creatie si demnitatea omului , creatura lui Dumnezeu privilegiata

- Titulul , "ghitit (gittit)", termenul este nesigur , el poate insemna fie melodie, ton sau instrument din Gat cum enunta unii traducatori, fie un cantec legat de culesul si tescuitul strugurilor , cum mentioneaza traducerile Ortodoxe in titlu, ei folosind ca baza de traducere Septuaginta , un titlu care ar putea da de inteles sursa de inspiratie a autorului, sub impresia bucuriei rezultatelor la recoltare

- astfel acest psalm este interpretat diferit :

a) unii considera ca in acest psalm este vorba de Iisus, despre El ar fi exclamatiile din primul verset , intarind ideea cu ce a argumentat Petru in Fapte 5:29-32 " ...Pe acest Isus, Dumnezeu L-a inaltat cu puterea Lui si L-a facut Domn si Mantuitor,...". 1Petru 3:21-22 "...Isus Hristos,care sta la dreapta lui Dumnezeu, dupa ce S-a inaltat la cer si Si-a supus ingerii, stapanirile si puterile.", cum a scris Pavel, in, Efeseni 1:17-23 "...Dumnezeul Domnului nostru Isus Hristos,...nemarginita marime a puterii Sale, dupa lucrarea puterii tariei Lui, pe care a desfasurat-o in Hristos, prin faptul ca L-a inviat din morti si L-a pus sa sada la dreapta Sa, in locurile ceresti, mai presus de orice domnie, de orice stapanire, de orice putere, de orice dregatorie si de orice nume care se poate numi, nu numai in veacul acesta, ci si in cel viitor. El I-a pus totul sub picioare si L-a dat capetenie peste toate lucrurile, Bisericii, care este trupul Lui, plinatatea Celui ce indeplineste totul in toti." , Filipeni 2:6-11 " El, macar ca avea chipul lui Dumnezeu, totusi n-a crezut ca un lucru de apucat sa fie deopotriva cu Dumnezeu, ci S-a dezbracat pe Sine insusi si a luat un chip de rob, facandu-Se asemenea oamenilor. La infatisare a fost gasit ca un om, S-a smerit si S-a facut ascultator pana la moarte, si inca moarte de cruce. De aceea si Dumnezeu L-a inaltat nespus de mult si I-a dat Numele care este mai presus de orice nume; pentru ca, in Numele lui Isus, sa se plece orice genunchi al celor din ceruri, de pe pamant si de sub pamant, si orice limba sa marturiseasca, spre slava lui Dumnezeu Tatal, ca Isus Hristos este Domnul." etc.

pe aceste baze acestor texte ei considera psalmul ca fiind un imn profetic dedicat lui Iisus , a carui Nume urma sa se raspandeasca peste tot pamantul , si care urma sa fie "inaltat mai presus de ceruri" , versetul 2 ar fi confirmarea ca despre El este vorba deoarece sunt cuvinte amintite de Iisus ca argument pentru reactia celor ce L-au intampinat la intrarea in Ierusalim , iar de la versetul 3 este un omagiu lui Iisus Cel prin care "Toate lucrurile au fost făcute prin El; şi nimic din ce a fost făcut, n-a fost făcut fără El."(Ioan 1:1-3), "El era în lume, şi lumea a fost făcută prin El, dar lumea nu L-a cunoscut." (Ioan 1:10), 1Corinteni 8:6 "... un singur Dumnezeu: Tatăl, de la care vin toate lucrurile şi pentru care trăim şi noi, şi un singur Domn: Isus Hristos, prin care sunt toate lucrurile, şi prin El şi noi.",  Coloseni 1:15-23, Evrei 1, astfel despre "Omul, Iisus" ar fi vorba de la versetul 3 la 9, care a fost pus stapan peste toate de Dumnezeu, El, in calitate si de Cel de-al doilea Adam

- altii , nu contesta ca in versetul 2 sunt referire la Iisus , pe baza argumentului dat de Iisus, astfel primele doua versete ei le considera ca fiind vorba de Iisus si doar urmatoarele versete in care se vorbeste despre omul cel creat , si se face o asemanare cu Geneza cap.1

- dupa altii, in liturgia traditionala a unora , ei recita acest psalm ca un imn de lauda adus lui Cristos , celebrand glorificarea si inaltarea Lui la cer, Cristos, fiind "omul perfect" El, fiind si Capul Bisericii, astfel Biserica prin influenta Duhului Sfant este in cautarea perfectiunii indreptandu-se spre aceasta datorita planului divin final.
- dupa altii, acest psalm este o contemplare a naturii care au inspirat autorul, recunoscand ca Domnul este Creatorul, iar versetul 2 este o recunoastere a miracolului nasterii bilogice , procreerea devenind ceva de neimitat, o capodopera a creatiei, prin care se demonstreaza ca deasupra tuturor lucrurilor exista un Creator , astupanduse in acest mod gura vrajmasilor care contesta existenta lui Dumnezeu, autorul continuind sa arate ce a cugetat despre om, care a fost creat dupa Chipul si asemanarea lui Dumnezeu, si pus sa stapaneasca peste cele create de Domnul pe acest pamant , motiv de lauda adusa Creatorului intr-un ambient de recunostinta admirativa :"Doamne Dumnezeul nostru, cât de minunat este Numele Tău pe tot pământul !"

trecand peste diferitele interpretari acest psalm ne deschide orizontul spre cateva motive de rugaciune :

- sa-L slavim pe Domnul ca este minunat , ca este Creatorul

- sa-I multumim Domnului pentru ca ne-a creat, ca datorita lui se nasc copii

- sa- L laudam pe Domnul pentru tot ce vedem in jurul nostru creat de El,

- sa ne faca constienti de cine suntem , ce rol avem in intreaga creatie, si sa nu ne schimbam aceasta sub prexte de "smerenie"

- sa ne rugam pentru atei , ca Domnul sa le deschida ochii si sa vada ca nu exista doar o evolutie intamplatoare , ce ca exista El ca Creator

- ....

E-mail me when people leave their comments –

You need to be a member of ,,Holy Doctor" to add comments!

Join ,,Holy Doctor"